Med ønske om å øke bærekraftsengasjementet og omsette dette til handling har klubben lansert en ny merkeordning.
Fana IL Fotball bare legge til rette for et bredt idrettstilbud i vår bydel, men også ta et stort bærekraftsansvar med et særlig fokus på et utvalg av FNs bærekraftsmål. Herunder leverer klubben sterkt på både økonomi og sosiale forhold, men skal naturligvis også bidra til et bedre klima og miljø.
For å sikre at klubbens satsing på bærekraftsarbeid holder høy fart har Fana IL Fotball ansatt Magnus Thorsen som dedikert bærekraftsansvarlig. Thorsen har til dagen ansvar for å identifisere, planlegge og gjennomføre tiltak som skal styrke klubbens innsats innen bærekraft i Fana og Ytrebygda bydeler.
- Fana IL Fotball møter altså behovet for en mer bærekraftig framtid med en av klubbens verdier - handlekraft.
Bærekraftige valg
Nordmenn flest vil unngå varer, tjenester og løsninger som virker negativt på mennesker eller miljø. Dette er også den klare gjengangeren blant spillere, trenere, lagledere og frivillige på Nesttun Idrettsplass.
Med dette som utgangspunkt er det et paradoks at et flertall synes det er vanskelig å ta bærekraftige valg. Nettopp derfor finnes det flere bærekraftsmerker som skal gjøre det enkelt å omsette sitt bærekraftsengasjement til handling.
All erfaring viser at merkeordninger bidrar til kunnskap, engasjementet og handlekraft i en hektisk hverdag.
Et kvalitetsstempel
Fana IL Fotball lanserer derfor sitt eget bærekraftsmerke som skal fungere som et kvalitetsstempel for tiltak som gjør vakre ord om til handling. Det nye bærekraftsmerket skal altså kun benyttes i forbindelse med arbeid som bidrar aktivt til å oppnå et av FNs bærekraftsmål.
- Kravet om handlekraft er ufravikelig.
Bærekraftsmerket vil være synlig flere steder på Nesttun Idrettsplass og dermed fungere som en påminnelse og inspirasjon slik at barn, ungdom og voksne kan ta mange små valg - som i sum utgjør en stor forskjell.