Fana IL Fotball har lansert ny hjemmedrakt - og fortsetter selvfølgelig i rødt og hvitt.
Tirsdag 25. mars 2025 var en merkedag for Fana IL Fotball. Den karakteristiske Fana-drakten ble nemlig lansert i en ny, oppdatert og moderne utgave.
Siden stiftelsesåret i 1920 har Fana IL Fotball en lang historie å se tilbake på og draktene har utviklet seg gjennom tidene, men har i de aller fleste årene vært preget av klubbens farger - rødt og hvitt.
Design og utvikling
Fana-drakten anno 2025 er et resultat av et storstilt samarbeid mellom Umbro, Fana IL Fotball og de største samarbeidspartnerne. Draktene er utformet for å kunne gi spillerne maksimal ytelse på banen samtidig som man fornyer det visuelle uttrykket uten å rokke ved historien.
Røde og hvite drakter har lenge vært et sikkert kjennetegn på Fana IL Fotball sin tilstedeværelse. De ikoniske stripene har blitt beholdt, men har blitt færre og bredere.
Samtlige logoer presenteres dessuten i én fargetone noe som gjør Fana-drakten mer moderne og stilren. Lenge var det en diskusjon om også fargen på shortsene skulle justeres til rødhvit-konseptet, men de blå har overlevd for å ivareta det historiske perspektivet.
Den nye Fana-drakten skal være et symbol på klubbens utvikling og evne til å fornye seg samtidig som man holder fast på sine tradisjoner.
Eliteseriekvalitet til cirka 1 200 spillere
Selv om administrasjonen på Nesttun Idrettsplass har hatt begge hendene på rattet gjennom hele utviklingsprosessen hadde dette aldri vært mulig uten Umbro sin spisskompetanse og tålmodighet.
Drakten er laget i 100% polyester av høy teknisk kvalitet. Rett og slett eliteseriekvalitet til cirka 1 200 spillere.
Nyvinninger
Sist, men ikke minst har Fana-drakten fått flere nyvinninger sydd inn i stoffet.
Klubbens offisielle hashtag - #forzafana - er plassert i nakken. Ordet «forza» er hentet fra den italienske ordboken og betyr styrke eller kraft. I denne sammenheng kan en grei oversettelse være ordet heia noe som er perfekt til kamp.
På det ene ermet er det ingen sponsor, men en QR-kode som gir uante muligheter til å lede publikum til flere forskjellige samarbeidspartnere eller annen nøkkelinformasjon.