Hver gang bærekraftsansvarlig Magnus Thorsen tar initiativ til miljøvennlige tiltak stiller medlemmene velvillig opp.
Selv midt i den mest hektiske julestrien fant et stort antall barn, ungdom og voksne tid til å ta turen til Nesttun Idrettsplass for å bidra til økt gjenbruk og redusert forbruk.
Et enormt aktivitetsnivå i form av treninger, seriekamper, fotballskoler og turneringsdager hadde også denne høsten bidratt til at gjenglemtstasjonen var ved å bli overfylt.
Mengder av fotballutstyr i utmerket stand og med fortsatt lang levetid kunne derfor endelig få nye brukstimer hos nye eiere.
Sparte både miljøet og lommeboken
I tillegg til det som allerede var trygt oppbevart i gjenglemtstasjonen hadde mange også gjort en grundig innsats på hjemmebane og tatt med fotballsko, leggbeskyttere, keeperhansker og annet treningstøy som fortsatt har mye brukstid igjen.
- Store mengder gjenglemt fotballutstyr -og klær fikk derfor et nytt liv i fotballfamilien.
Årets tredje gjenbruksdag ble med andre ord gjennomført med god oppslutning og stort engasjement. Bare på et par raske timer fikk over hundre artikler flere brukstimer - og sparte både miljøet og lommeboken for en unødvendig belastning.
En del av klubbens strategiske mål
Tiltak med fokus på gjenbruk er en del av klubbens strategiske mål om å etablere Norges grønneste fotballhverdag. Et av løftene som omhandler miljø og omgivelser er i denne sammenheng viktig å nevne:
- Drifte klubben med minst mulig avtrykk samt tilstrebe å gjenoppbygge og ta vare på naturen.
Ved å ta vare på og dele utstyr tar klubben og medlemmene et steg mot en mer bærekraftig fotballhverdag - et konkret grønt tiltak som bidrar til reduksjon av forbruk.
Gjenbruksdagene er med andre ord et prakteksempel på hvordan klubbens strategiske målsetninger følges opp i praksis.


